Prusi Dosszié

Prusi Dosszié

HÍRES KALANDOROK NYOMÁBAN

2014. október 06. - Prusi

Meglepően nagy népszerűségnek örvendenek az olyan exkluzív utazások, amelyek a híres felfedezők által megtapasztalt élményeket ígérik a csillagászati költségeket felemésztő, maratoni túrák résztvevőinek. A modern kalandorok természetesen nem csupán a legendás utazók által bemutatott tájakat és kultúrákat ismerhetik meg, hanem azt is megtapasztalhatják, hogy mennyit változott a világ az elmúlt évszázadok során.

20141006_illusztracio_1.jpg

Napjainkban egyre több tehetős utazó vállalkozik arra, hogy a világhírű felfedezők útvonalain induljon Föld körüli luxusutazásra. A legalább hatjegyű bankszámlával – no meg rengeteg szabadidővel – rendelkező turistákat számos egyedi, egzotikus és izgalmas túra csábítja Marco Polo, Magellán vagy éppen Odüsszeusz nyomába, az ismert kalandorok által bejárt, megannyi veszélyt rejtő tengerekre és kontinensekre.

 

Marco Polo utazásai

A legendás velencei kereskedő, Marco Polo (1254–1324) 1271-ben indult első üzleti útjára a mesés Távol-Keletre. Leírása alapján Örményországon, Grúzián és a mai Iránon keresztül, a Pamír fennsíkjain és a Takla-Makán sivatagon átkelve, végül a Sárga-folyó völgyét követve, három évig tartó utazást követően ért el a Pekingtől 300 kilométerre északra fekvő Sangtu városába, ahol a mongol hadvezér, Kubilaj nagykán nyári palotája állt. A 21 éves Marco felajánlotta szolgálatait az uralkodónak, aki különböző adminisztratív posztokra nevezte ki az értelmes, tanult fiatalembert: a káni magántanács tagjává tette, majd három évig Jangcsu tartomány adószedőjének tisztét bízta rá, később pedig utazó nagykövetként járta a birodalmat.

Marco Polo huszonnégy év távollét után, 1295-ben Indián keresztül érkezett vissza Velencébe, ahol Rusticiano da Pisa itáliai írónak mondta tollba a Távol-Keleten átélt kalandjait. A Marco Polo utazásai című könyv a középkori Európa egyik legnépszerűbb és legnagyobb hatású műve volt, de hitelessége a mai napig vita tárgyát képezi. A középkorban kézi másolással terjesztett – több mint 150 különböző példányban fennmaradt – kéziratban számos hiányosság és ellentmondás található, ráadásul több részlet a korabeli arab és perzsa útleírásokkal egyezik, ezért még ma is sokan feltételezik, hogy Marco Polo valójában nem is járt Kínában, és csupán színes fantáziájának szüleménye a lebilincselő elbeszélés.

20141006_illusztracio_2.jpg

Marco Polo huszonnégy évig tartó kalandjainak főbb állomásait a MIR Corporation nevű amerikai utazási iroda jóvoltából napjainkban legfeljebb három hét alatt megismerhetik a tehetős utazók. Az amerikai cég öt különböző utat kínál a legendás kalandor nyomában: a legnépszerűbb, Pekingből induló túra résztvevői Kína északi tartományain át, Kazahsztán, Üzbegisztán és Türkmenisztán érintésével, luxusvonattal juthatnak el Moszkvába. A végtelen síneken robogó elitvonatok utasainak képzelete páratlan díszletek között szárnyalhat a múltba, hiszen festői szépségű, romantikus tájak és történelmi városok érintésével szelik át Ázsiát. Az exkluzív utazások ára 630 ezer és 3,5 millió forint között alakul, de személyre szabott túrákat is szerveznek.

 

Luxushajóval a világ körül

Éppen 490 évvel ezelőtt, 1519. szeptember 20-án hagyta el a spanyol királyi család szolgálatába állt portugál tengernagy, Fernando Magellán (1480–1521) öt hajóból álló flottája az Ibériai-félsziget partjait. Magellán célja eredetileg nem a Föld körülhajózása volt, hanem az akkoriban aranyat érő borsban és szegfűszegben bővelkedő Fűszer-szigetek meghódítása a spanyol koronának. A flotta azonban a mai Indonéziához tartozó szigetcsoport helyett 2400 kilométerrel északabbra, a Fülöp-szigeteken kötött ki. Az amerikai kontinens déli csúcsánál a hajóhad 38 napig küzdött a később Magellánról elnevezett tengerszoros vad vizein, ráadásul a hosszú utazás miatt kitört zendüléseket is csak a felbujtók kivégzésével lehetett megfékezni. Az expedíció 1520. november 28-án érte el a Csendes-óceán térségét, amit Magellán nevezett el az óceán akkoriban nyugodt vizéről. A portugál felfedező azonban nem élte túl az utat: 1521. április 27-én az egyik csendes-óceáni sziget lakói elleni ütközetben életveszélyesen megsebesült és meghalt. Másfél évvel később az öt hajóból csak egy tért vissza Spanyolországba, elsőként megkerülve a Földet. A tragikus és viszontagságos hajóút így mégsem volt sikertelen, hiszen a világ térképeinek teljes átrajzolását eredményezte.

20141006_illusztracio_3.jpg

Magellán 21. századi „követői” a Holland America Line nevű cégnek köszönhetően hajózhatják körbe a Földet. A 117 napos világ körüli út résztvevői valóban egyedülálló élmény részesei lehetnek. A társaság elegáns luxushajóin sem lázadástól, sem bennszülöttekkel vívott harctól nem kell tartani, ellenben ötcsillagos kényelem, háborítatlan pihenés, színvonalas programválaszték, s persze első osztályú konyha várja a tehetős utazókat. A személyenként négymillió forintba kerülő út résztvevői negyven egzotikus szigeten kötnek ki, így négy hónapon keresztül az „óceáni Paradicsomban” érezhetik magukat.

 

Merre járt Odüsszeusz?

A Homérosz által 2800 évvel ezelőtt írásba foglalt csodálatos történet, az Odüsszeia a középkori felfedezők útjaihoz hasonló izgalmakat ígér a mítoszokat és legendákat kedvelő modern kalandoroknak. Az elmúlt évtizedekben több nemzetközi expedíció is megpróbálkozott az antik hős útvonalának pontos meghatározásával. A régészeti eredmények, a hajózási tapasztalatok, valamint a földrajzi és időjárási megfigyelések felhasználásával a legtöbb helyszínt és természeti képződményt sikerült azonosítani, így egyértelműen bebizonyosodott, hogy Odüsszeusz számos ma is megtalálható, létező helyszínt érintett több mint nyolc évig tartó, küzdelmes bolyongása során.

20141006_illusztracio_4.jpg

A kutatások alapján az eposzban szereplő Lótuszevők földje a tunéziai Djerba szigetével azonos. A Szicília közelében fekvő Levanzo-szigeten, a „küklopszok földjének” barlangjaiban hajdan egy kis népcsoport élt, és kizárólag egymás között házasodott, így sajátosan eltorzult arcú emberek születtek, amely magyarázatot adhat az egyszemű óriásokkal való találkozásra. A „szirének szigete” Capritól délre található, míg a Hádész országában megtörtént „túlvilági események” feltehetően a Tirrén-tengerben, Nápolyhoz közel fekvő Ponza-szigeten játszódtak le, ahol ma is látványos vulkanikus tevékenység zajlik.

Az eposz különleges helyszínei természetesen a mediterrán térségbe luxusutakat szervező irodák figyelmét sem kerülték el. Az Odüsszeusz utazásait felelevenítő hajókirándulások a Földközi-tenger legendás szigeteit és városait mutatják be Törökországban, Görögországban, Olaszországban és Máltán. A Travel Dynamics International által kínált 12 napos utazás résztvevői egy luxushajó fedélzetén pihenik ki a fejenként 1,4 millió forintba kerülő út fáradalmait, s bár mitikus lényekkel bizonyosan nem találkoznak majd, azért érdemes felkészülniük a nem mindennapi kalandokra.

PRUSINSZKI ISTVÁN

EREDETILEG MEGJELENT
A HIHETETLEN! MAGAZIN 2009. AUGUSZTUSI SZÁMÁBAN

 

Nyolcezer kilométer Afrikában

20141006_illusztracio_5.jpg

Gustave Flaubert (1821–1880) francia regényíró 1850-ben indult el egyiptomi útjára, amelynek során a Níluson felhajózott a Sínai-félszigetig. Az író nyomába eredő turisták egy nyolcnapos, fejenként egymillió forintba kerülő luxusutazáson vehetnek részt egy folyami hajó fedélzetén, amely Luxorból vagy Asszuánból indul. Paul Theroux amerikai író izgalmas regénye, a 2002-ben kiadott Dark Star Safari egy nyolcezer kilométeres afrikai utazás kalandjait meséli el. A maratoni túra során a szerző Kairóból indult, majd Szudán, Etiópia, Kenya és Uganda érintésével érkezett meg a dél-afrikai Fokvárosba úgy, hogy kizárólag a helyi utazási módokat vette igénybe. Theroux rendhagyó útjának „megismétlését” 2010-ben tervezik: a 28 napos utazás előreláthatóan hétmillió forintba kerül majd.

 

Egy motoros naplója

20141006_illusztracio_6.jpg

A középkori felfedezők által ihletett Föld körüli utazások mellett a 20. századi kalandorok is egyre több követőre találnak világszerte. A motoros naplója című életrajzi film öt évvel ezelőtti bemutatója óta motorosok ezrei indultak útnak, hogy átéljék a fiatal Ernesto Che Guevara (1928–1967) kalandjait. A legendás kubai forradalmár és társa, Alberto Granado 1952-ben egy rozoga motorkerékpáron járta be Dél-Amerikát. A MotoDiscovery nevű utazási iroda által szervezett expedíció résztvevői – Che Guevara nyolc hónapos útjával szemben – 34 nap alatt ismerhetik meg Chile, Argentína, Peru és Bolívia varázslatos tájait. A motorosok 2,1 millió forint, míg utasaik 1,7 millió forint ellenében vehetnek részt a 7800 kilométeres túrán, de az iroda privát utakat is szervez a száguldás szerelmeseinek.

süti beállítások módosítása