Prusi Dosszié

Prusi Dosszié

BUDAPESTI FORGÁCSOK XXXII.

2015. november 10. - Prusi

KÖZLEKEDÉS A BELVÁROSBAN

A járművek már saját ellenségeikké váltak, a budapesti belvárost hétköznap jobb elkerülni. Ez nem mindig volt így. Az egyirányú utcák kétirányúak voltak. Autókat alig láttunk, így a parkírozás semmi problémát nem okozott, természetesen fizetni sem kellett a várakozásért.

Nézzünk szét, hogy az ötvenes években a Kálvin tér és Múzeum körút, valamint egy kicsit beljebb, a Váci utca környéke mit mutat nekünk.

A villamoshálózat abban az időben – nemcsak a Belvárosban – sűrűbb volt, mint manapság, hiszen például a Lónyay utcában is járt villamos, a 22-es. A Kálvin téren áthaladt a 49-es, 52-es, 53-as és 63-as járat. Az autóbuszok sem hagyták ki ezt a teret: az 1-es, 6-os, 7-es, 15-ös is átment rajta. Sőt, a 74-es és 77-es trolibusz is idetartott. Az Orczy tértől indultak az elektromos buszok a Baross utcán keresztül: a 77-es a Kálvin téren visszafordult (e sorok írója nem egyszer látta, amikor az áramszedő kiugrott a felsővezeték váltójánál, mire a kétágú áramszedő össze-vissza hajladozott, de a trolivezető rögtön intézkedett, otthagyva a vezetőülést, egy összeszerelt „horgászbottal” elkapta a szökevény áramcsatlakozót, és helyreállította a villanykapcsolatot). A 74-es továbbment a Kecskeméti utcán, az Eötvös Loránd utcán, a Veres Pálné utcán a Curia utcai végállomásig, majd visszafordult az Egyetem utcán a Kálvin tér felé. Képzeljük el, hogy a troli és a 15-ös busz (mert az is itt járt) vidáman elfért egymás mellett, hiszen más jármű abban az időben alig volt. Az egész Kecskeméti utcában egy öreg háború előtti Studebaker személyautó parkolt (körzeti orvosunk olyan igazi nagy batárja), majd egy kicsit később a Kecskeméti utca–Képíró utca sarkán lévő ház (az NDK kereskedelmi képviselete volt itt) előtt láthattuk az NDK büszkeségeit, a pöfögő Wartburgot, a P-70-et, majd a Trabantot, a BMW-hasonmás EMW-t és a csúcslimuzint, a gyönyörű Horch luxusautót.

bp_forgacs_20151110.jpg

A NYUGATI (MARX) TÉR AZ 1950-ES ÉVEKBEN. FORRÁS: FORTEPAN

A mai sétálóutcák természetesen a járműforgalmat szolgálták, ma már nehéz elképzelni, hogy a Vörösmarty tér, Váci utca, Erzsébet híd közötti szakaszon a 15-ös busz járt visszafelé a Boráros tér irányába. Amíg az Erzsébet hidat fel nem építették (1964-ben adták át), a 44-es és a 67-es villamosok a régi hídból még megmaradt pesti hídfő előtt, a Belvárosi templom mellett fordultak vissza a Kossuth Lajos utca irányába – mert ott is villamos közlekedett tovább Zuglóig, illetve Rákospalotáig. A Bajcsy-Zsilinszky úton is villamos járt: a 49-es és az 53-as végállomása a Nagykörútnál, a Bihari József utcában volt, ott fordultak vissza a Nagykörúton és a Marx téren keresztül. És még jártak a környéken teherautók (sok háborúból itt maradt amerikai és német katonai jármű), lovas kocsik (öszvér húzta kétkerekű kordék), öreg angol és német oldalkocsis motorkerékpárok, biciklisták és gyalogosok.

Hát bizony „navigare necesse est”, mondták a régi Rómában – vagyis „hajózni muszáj” –, de a szárazföldön is kell közlekedni, ha másként nem, gyalog vagy villamoson.

süti beállítások módosítása