Prusi Dosszié

Prusi Dosszié

HÚSVÉTI MÁGIA

2013. március 22. - Prusi

A tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtölte utáni első vasárnap a keresztény egyház egyik legnagyobb ünnepe. A negyvennapos böjtöt lezáró, Krisztus feltámadására emlékező húsvét évezredes jelképének számító tojásnak már az őskorban is mágikus erőt tulajdonítottak, a vallás elterjedésével párhuzamosan kialakult húsvéti szokások pedig több európai országban is látványosan megőrizték az egykori tavaszünnepek misztikus jellegét.

20130322_illusztracio_1.jpeg

A pogány tavaszköszöntés az évszázadok során összeolvadt a kereszténység húsvéti ünnepével. Ez az ünnep az emberiség azon hagyományát vitte tovább, amely szerint akkor élhetünk harmóniában a természettel és a természetfeletti erőkkel, ha alkalmazkodunk az évszakok változásához, valamint a Nap és a Hold járásához: így a tavasz ébredése egyben az ember újjászületését is jelenti.

 

Varázslatos tojás

A termékenységet és a megújulást jelképező tojás számos teremtésmítoszban kapott központi szerepet, és a tavaszhoz kötődő ünnepek idején már évezredekkel ezelőtt is rendszeresen használták ajándékozásra, díszítésre vagy éppen jóslásra. Az ősi életszimbólum a kereszténység térhódításával könnyen hozzákapcsolódott a feltámadás ünnepéhez, egyúttal a babonás varázsműveletek nélkülözhetetlen eszközévé vált. A húsvéti tojásfestés szokása a 12. századi Európában terjedt el: a két, négy vagy nyolc részre osztott tojásra leggyakrabban geometriai és növényi mintákat vagy stilizált, egyszerűsített ábrákat és totemisztikus állatokat festettek, amelyek egyes elemei az ókori kultúrák szimbólumaira és a Közel-Keleten napjainkban is használt mágikus jelekre hasonlítanak. A különböző technikák természetesen más-más motívumokra adnak lehetőséget, de kivétel nélkül szerencsét, egészséget és hosszú életet ígérnek a tojás tulajdonosának.

20130322_illusztracio_2.jpg

A magyar népi hitvilágban az újjászületést, növekedést jelképező és megtestesítő tárgyként is használták a tojást. A tavasszal gyűjtött és festett tojásokat amulettként tisztelték, és különösen a piros színűnek tulajdonítottak varázserőt, amely a sírjából feltámadó Krisztus vérére utal. A hímes tojásokat – a festett szimbólumok értelmezésével – előszeretettel használták jóslásra, a Kárpát-medencében elterjedt patkolt tojást ráadásul rontáselhárító hatással is felruházták. A középkorban a keresztény templomokban állított szent sírokba is helyeztek tojásokat, és az ortodox vallás – a halotti kultusz részeként – a mai napig megőrizte ezt a hagyományt. Az egyházi áldásban részesített tojás fogyasztásának több vidéken is jótékony hatást tulajdonítottak, a megszentelt héjat pedig mágikus tárgyként kezelték.

 

Jelképek és tradíciók

A húsvét több szálon kapcsolódik a tavasz megérkezéséhez és a megújulással, a termékenységgel összefonódó néphagyományokhoz, amelyek ugyan nem feltétlenül épültek be a keresztény vallás ünnepi rítusaiba, de a falusi közösségek örökségeként Európa számos vidékén fennmaradtak.

Az egyik legismertebb német népszokás a húsvéti tüzek gyújtása, amellyel az ősi germánok a Napot ünnepelték, a keresztények pedig Krisztus feltámadására emlékeznek. Nagyszombaton vagy húsvét vasárnapján hatalmas máglyákat emelnek, mert a tűz fényének szerencsehozó szerepet tulajdonítanak. A hiedelem úgy tartja, hogy a fény által megvilágított házak lakóit a tűzvész és a betegség is elkerüli majd a következő esztendőben. A tűz átugrása szintén szerencsét hoz: a fiatal szerelmespároknak hosszú, boldog jövőt, a gazdáknak pedig bőséges termést. De akinek nem sikerül a merész mutatvány, nagy bajt okoz: a néphit szerint még abban az évben meghal, ha azonnal nem kormozza be arcát a tűz hamvaival.

20130322_illusztracio_3.JPG

Federico Garcia Lorca (1898–1936), a kimagasló tehetségű spanyol költő és drámaíró több oldalas leírást szentel a hazájában Semana Santa néven ismert nagyhéten – a nagyböjt utolsó hetében – zajló események bemutatásának, amely vidékenként és városonként más-más népi hagyományra emlékeztet. „A rugalmas egyház átvette a kereszténység előtti időkbe visszanyúló tavaszünnepeket, és átszőtte őket a maga látványos misztikájával. Ám a vékony felszíni réteg alól az ősi népi jelleg eltörölhetetlen ereje tör fel. Valenciában március 16-án tartják a Tűz éjszakáját, máglyákat gyújtanak és tűzijátékot rendeznek. A sevillai Semana Santa világhírű, tivornyás ünnepségein a fanatikus katolikusság a legvadabb pogánysággal vegyül. A nagyhét festői körmenetein izzó költőiségű zsoltárokkal és rövid buja dalokkal vallanak szerelmet a hívők a menetben vitt Krisztus- és Mária-szobroknak. Erotika és vallásosság, misztikusság és latin tisztaság, az ellentétes végletek drámaisága vegyül egymással az ünnepen, amit látszólag magába olvasztott a kereszténység, de katolikus jellege valójában csak külsőség” – írja Garcia Lorca a pogány elemekben bővelkedő húsvéti szertartásról.

A szigorú egyházi keretek közé szorított ünnepet a szicíliai Messina közelében található San Fratello lakói szokatlanul félelmetes játék keretei között „oldják fel”. Az olasz kisvárosban három napra látszólag elszabadulnak az indulatok: a férfiak sárga és vörös kötényt, kék nadrágot, piros kámzsát és maszkot öltenek, majd fenyegető lánccsörgetéssel szaladnak végig az utcákon és tereken. A színjáték ijesztő szereplői a gonosz győzelmét próbálják eljátszani – Krisztus elítélésekor. Húsvét vasárnapján „ördögök” garázdálkodnak a Palermo környékén fekvő Prizzi utcáin is. A démonnak álcázott fiatalemberek a Halál szerepét játszó színész nyomában vonulnak át a falun, és olyan embereket keresnek, akiket a pokolba akarnak ragadni. Embereket rabolnak el a házakból, és csak váltságdíj ellenében engedik szabadon az „áldozatokat”. A jelképes erőszakoskodás azonban mindössze néhány óráig tart: az este beköszöntével újra engedelmességre inti őket az Istenanya szobra.

PRUSINSZKI ISTVÁN

EREDETILEG MEGJELENT
A HIHETETLEN! MAGAZIN 2009. ÁPRILISI SZÁMÁBAN

 

Szerencsét hozó hiedelmek

20130322_illusztracio_4.jpg

A tojáshoz számos babonás hiedelem is kapcsolódik. A magyar néphit szerint a nagypénteken tojt tojás soha nem zápul meg. A tojáshéjat nem szabad elégetni, mert akkor a tyúk nem fog tovább tojni. Szerencsétlenséget jelent, ha sötétedés után vesszük ki a tojásokat az ólból, de jó hírekre számíthatunk akkor, ha egy véletlenül elejtett tojás összetörik. Az általánosan elterjedt szokás alapján a lakodalomban az új asszonyt tojásra léptették, hogy a termékenységet és a könnyű szülést biztosítsák, a csecsemő első fürdővizébe pedig tojást ütöttek, hogy a gyermek szép és egészséges legyen.

 

Húsvéti nyúl és piros tojás

20130322_illusztracio_5.jpg

Az elmúlt évszázadok során számos érdekes elmélet született a húsvéti nyúl és a piros tojás meglehetősen szokatlan párosításáról, amely a 19. század derekán vált általánossá. A legelfogadottabb magyarázat szerint a húsvét angol és német elnevezése a germán tavaszistennő, Ostra nevéből ered, akit éppen a tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtölte utáni első vasárnap köszöntöttek fel. Az újjászületést és a termékenységet jelképező istennőt tavaszi virágokkal font koszorúval, tojással a kezében, lábánál nyulakkal, feje felett repkedő madarakkal ábrázolták. A legenda szerint Ostra egy különleges madárral büszkélkedhetett, amely színes tojásokat tojt. Az istennő egy napon a gyermekek szórakoztatására nyúllá változtatta a madarat, és azóta tojnak a nyulak színes tojásokat.

 

„Vízbevető” hétfő

20130322_illusztracio_6.jpg

A keresztények a húsvétot a feltámadással, a locsolkodást pedig a kereszteléssel hozták összefüggésbe. A legenda szerint a Krisztus sírját őrző katonák vízzel locsolták le a feltámadást felfedező, ujjongó asszonyokat, hogy elhallgattassák őket. A „vízbevető” hétfőként is emlegetett húsvét hétfőn a legények a kútból hozott, vagy a patakból merített vödör vízzel öntötték le a lányokat, akik díszített tojásokkal köszönték meg a locsolást és a mellé elmondott köszöntőverseket. A „valódi” locsolkodás már vidéken is csupán idegenforgalmi látványosság, de a hagyomány napjainkban is emlékeztet a pogány eredetű termékenységi rítusra, amely a víz tisztító erejével párosul.

süti beállítások módosítása