Prusi Dosszié

Prusi Dosszié

BÚCSÚ A DZSIPLELKŰ KISAUTÓTÓL

2021. szeptember 12. - Prusi

Csaknem 70 ezer levezetett kilométer, megszámlálhatatlan közös kaland, ám egyre gyakoribb és körülményesebb szervizelés. Életre szóló élményeket köszönhetünk az 1999-ben gyártott Peugeot 106 1.0 Mistralnak – azaz Missynek –, amelynek 2016-ban lettem tulajdonosa, de öt és fél év után el kellett engednünk, mert horribilis összegbe került volna a további javíttatás.

20210912_illusztracio.jpg

„Egykor kicsivel kétmillió forint alatt lehetett hozzájutni; a Suzukira több százezret rávert, de a többi kategóriatárshoz képest nem volt drága. A színre fényezett lökhárító, a napfénytető és a ködlámpa nem számított hétköznapinak a kisautók között” – írta Az Autó című szaklap 2016. júniusi lapszáma, amely az akkor márciusban kapott Peugeot 106-osomról készített használtautó-tesztet „Kezdőjátékos” címmel. Missyt vette górcső alá Az Autó 2020. májusi lapszámában, „Aprópénz?” címmel megjelent újabb teszt is: „1999-es Peugeot 106-os az 1,0 l-es, 50 LE-s alapmotorral és közel 200 ezer km-rel, napi használatban. Drága életben tartani? Elég üzembiztos egy 21 éves francia?” – tették fel a kérdést. Az Auto Bild magazin használt autókkal foglalkozó, 2019-es különkiadványa „Innen indul az autózás” címmel közölt tesztet a Peugeot 106-osról. „Értékes, de pénzzé alig tehető”, „gazdaságos és elpusztíthatatlan” – emelik ki más tesztekben és tematikus fórumokon is. „Kicsi francia? Készítsd a lóvét!” – olvasható az érem másik oldalán.

Missy költségeit kezdetektől szorgalmasan és precízen jegyzeteltem, így pontos képet tudok adni arról, mennyibe is került pontosan az autózás számunkra öt és fél év alatt a dzsiplelkű városi kisautóval. Összesen 3600 liter benzint tankoltunk 1,4 millió forint értékben, tehát a vegyes fogyasztás nem sokkal haladta meg az 5 litert, a tankolt benzin átlagára pedig 385 forint volt. Érdemes számításba venni, hogy múlt év elejétől – az új, E10 kóddal ellátott 95-ös benzin bevezetésétől – a régebbi típusokhoz, így a Peugeot 106-hoz is javasolt prémium, 100-as üzemanyagot tankoltuk, amely viszont literenként 40-50 forinttal többe kerül.

Egy ilyen koros autó mindig tartogat izgalmakat; 106-osom is bőven gondoskodott arról, hogy legyen mit dokumentálnom. Karbantartásra, szervizelésre és kiegészítőkre összesen 885 ezer forintot kellett költeni; a főbb tételeket autómentés és lakatolás, az elektromos és a fékrendszer, a kipufogó és a kuplung többszöri javítása, az akkumulátor és a generátor cseréje, valamint három műszaki vizsgáztatás, műszaki vizsgára felkészítés jelentette. A legkevésbé pénztárcabarát kalandot a 2018-as autómentés jelentette Körmendről Visegrádra, míg 20. „születésnapjára”, 2019-ben összesen 320 ezer forint értékben (!) javíttattuk az autót. Kötelező biztosításra, gépjárműadóra, útdíjra, parkolási és egyéb díjakra 400 ezer forintot fordítottunk. Mindennel együtt 2 millió 670 ezer forintnál állt meg a számláló, vagyis Missy fenntartási, üzemeltetési költsége tokkal-vonóval átlagosan havi 40 300 forint volt.

Megszámlálhatatlan élményt és kalandot köszönhetünk a kis Peugeot-nak, amely jóval többet tudott és bírt annál, amit sokan kinéznek egy ilyen autóból. De elérkezett az a pont, amikor már többe kerül a gomb, mint a kabát: alsó hangon több százezer forint lett volna egy újabb, elsősorban az alvázat és a karosszériát érintő javíttatás. Csakhogy attól nem lett volna sem kényelmesebb, sem gyorsabb, sem biztonságosabb. A közös emlékek miatt fájó szívvel, de racionálisan a bontás céljára történő eladás mellett döntöttünk. Missy mostantól az örök sztrádákon falja a kilométereket.

süti beállítások módosítása