Prusi Dosszié

Prusi Dosszié

MEGSZÜNTETIK A BALKÁNI ÁLLAPOTOKAT A KÖKIN?

2017. augusztus 16. - Prusi

Több mint kétmilliárd forintból, a tervek szerint 2019 végéig felújítják a végtelenül lepusztult, már a klasszikus balkáninál is rosszabb állapotba került Kőbánya–Kispest vasútállomást. A KÖKI régóta esedékes rekonstrukcióját a pénzhiány mellett a terület rendezetlen tulajdonviszonyai is hátráltatták.

20170816_illusztracio.JPG

Töredezett és deformálódott, balesetveszélyes lépcsők, üzemen kívül helyezett mozgólépcső, komolyabb esőzések alkalmával a perontetőkről lezúduló víz és kikerülhetetlen, bokáig érő tócsák, a vasúti sínek feletti gyalogosátjáróban ízléstelen graffitikkel összefirkált, rozsdás fémfelületek és hiányos plexifalak, évtizedes mocsok és orrfacsaró bűz fogadja a főváros egyik legfontosabb közlekedési csomópontjába érkező és innen induló utasokat. A repülőtérről a Belvárosba tartó, közösségi közlekedést választó külföldi turisták is itt szerzik első megrázó élményeiket Budapestről, mielőtt a nyugati országokban már ipari hulladéknak számító metrószerelvényeken folytatnák a szürreális időutazást.

Az agglomerációból és a külső kerületekből egyaránt jelentős utasforgalmat bonyolító Kőbánya–Kispest vasútállomás a kilencvenes évek elején indult hanyatlásnak. Az 1980-ban átadott, de a rendszerváltás után borzalmasan lepusztult felüljáróépület felét a 2011-ben megnyílt KÖKI Terminál építésénél elbontották. Ekkor merült fel először a vasúti peronok és a jegypénztár felújítása, de végül a MÁV által kezelt területeket nem, csak a hármas metró végállomását építették át. Az esztétikailag és funkcionálisan leromlott intermodális csomópont korszerűsítését a terület tisztázatlan tulajdonviszonyai is hátráltatták, de a vasúttársaság tervei szerint most már valóban nem kell sokat várni a siralmas összképet mutató vasúti terminál felújítására: a MÁV illetékesei a közelmúltban mutatták be elképzeléseiket a kőbányai önkormányzatnak. Mint a tájékoztatón elhangzott, a tervezők számára a 2,2 milliárd forintos beruházási keret nem szabott meg tág mozgásteret. A kitűzött cél az, hogy a három lépcsőben megújuló állomás fogadni tudja az új, emeletes Stadler vonatokat, az akadálymentes felszállás érdekében pedig emeljék a korszerű vonatok padlószintjére a peronokat. Nemcsak a meglévő, zárt gyaloghidat látják el liftekkel, de azt a másik hidat is, amelyet ezzel párhuzamosan, mintegy 80 méter távolságban, a peronok elején építenek majd meg. A MÁV szerint anyaghasználatában igényes, modern, akadálymentes létesítményt alkotnak, sok rozsdamentes szerkezettel és üveggel, korszerű utastájékoztatással, a végig fedett peronokon padokkal. A kiviteli terveket augusztus végére készíti el a közbeszerzési eljáráson nyertes MG Építész Kft., a vasútállomás teljes felújítása előreláthatóan 2018 júniusában kezdődik, és 2019. év végéig tart majd.

PRUSINSZKI ISTVÁN

EREDETILEG MEGJELENT A KISPESTI MAGAZIN
2017. JÚLIUS–AUGUSZTUSI SZÁMÁBAN
FOTÓ: ERDŐS LÁSZLÓ

süti beállítások módosítása