Névjegy

prusidosszie_profilkep.jpg

 

E-mail: prusiblog@gmail.com

 

Prusinszki István 2003-ban szerzett újságíró szakképesítést a BKF-en, 2018-ban végzett az ELTE BTK informatikus könyvtáros BA szakán. Középiskolás korától több nyomtatott hírlap és folyóirat munkatársa, jelenleg önkormányzati lapszerkesztő és olvasószerkesztő. Komplex blogját 2012-ben indította; 2015-től a Meridián Csoport alapító tagja. Érdekli a kommunikáció- és információtudomány, a földönkívüli létformák keresésének alternatívái és a tudomány jelenlegi állása szerint megmagyarázatlan jelenségek, hobbija a természetjárás és a fotózás.

Facebook-oldal

Látogatottság

prusidosszie_olvasottsag_202011.jpg

Ajánló

prusi_dosszie_twitter_banner.png

 

ismerd_meg_hazadat_hird.JPG

 

retrospektiv_hird.jpg

 

alhir_dosszie.jpg

 

pislogas_hirdetes.jpg

 

idegen_zona_hird.jpg

 
misztikus_zona_hird.jpg

 tiltott_zona_ujhird.jpg

Adatvédelem

adatkezeles_banner.jpg

KATONAI ÉS POLGÁRI PILÓTÁK UFÓÉSZLELÉSEI

Prusi 2020.04.05. 20:45

A kereskedelmi és katonai légi járművek száma világszerte meghaladja a 40 ezret, a globális járvány előtt 13–16 ezer utasszállító repülőgép mozgott a levegőben egy időben. Az égen felbukkanó szokatlan jelenségek, azonosítatlan tárgyak többségével értelemszerűen pilóták találkoznak, de általában nem tesznek jelentést ezekről, mert attól tartanak, hogy nem veszik komolyan őket vagy elveszítik az állásukat. Számos esetben hivatalos akták és felvételek is alátámasztják a pilóták ufóészleléseit, amelyekre legtöbbször semmilyen „földi” magyarázatot nem tudnak adni. És az elmúlt években nyilvánosságra került esetek csak a jéghegy csúcsát képezik.

20200405_illusztracio_1.jpg

Az amerikai védelmi minisztérium 2017-ben ismerte el, hogy Barack Obama elnöksége alatt titkos ufókutató programot működtetett, amelynek egyik fő célja az azonosítatlan repülő objektumok beazonosítása volt. Az Egyesült Államok kormánya 2007 és 2012 között 22 millió dollárt költött az Advanced Aviation Threat Identification Program (AATIP) nevű projektre, amely nem hivatalosan és külön finanszírozás nélkül a mai napig tovább él. A programból nyilvánosságra hozott dokumentumok különféle ufóészlelésekkel foglalkoznak, illetve olyan videofelvételeket vizsgálnak, amelyeket amerikai katonai légi járművek fedélzetéről rögzítettek ismeretlen repülő tárgyakról.

 

„Nem ebből a világból származott”

Egy 2004-es ufóészlelésről David Fravor nyugalmazott haditengerészeti vadászpilóta számolt be az ABC amerikai tévécsatornának, miután a Pentagon leleplezte titkos programját. Fravor 2004. november 14-én vett üldözőbe egy azonosítatlan repülő tárgyat Dél-Kalifornia partvidéke felett, ám az esetről készült felvételt és vizsgálati jelentést csak 2017-ben hozták nyilvánosságra. A jelentés által Anomalous Aerial Vehicles-nek (AAV) nevezett légi jármű a beszámolók szerint igen különös képességekkel rendelkezett, messze túlmutatott az eddig ismert sebességi kapacitásokon. „Biztos vagyok abban, hogy nem ebből a világból származott. Tizennyolc éve repülök, és már szinte mindent láttam, ehhez hasonlót azonban még soha” – nyilatkozta az ABC hírműsorának David Fravor. A USS Nimitz repülőgép-hordozó 2004 novemberében több napon át észlelt radarjeleket egy gyorsan mozgó, időnként felragyogó, azonosítatlan repülő objektumból a kaliforniai San Diego közelében. Az anomáliát a közelben tartózkodó USS Princeton repülőgép-hordozó is észlelte, és ezt közölték is a velük rádiókapcsolatban álló pilótákkal. Az eset kivizsgálására kiküldött Fravor hamarosan megközelítette az egyik gyanús objektumot, amit egy másik pilóta is észlelt. Az ovális, szárnyak és rotorok nélküli, fehéres tárgyat 12 méter hosszúra becsülték. „Hihetetlen sebességgel, teljesen szabálytalanul, összevissza mozgott és forgott” – emlékezett vissza az F/A–18-as vadászgép parancsnoka, aki szerint amint az objektum fölé ért, az extrém manőverezésbe kezdett, hirtelen magasságot változtatott, és egy szempillantás alatt eltűnt.

„Nem tudom, hogy tényleg idegen életformába botlottunk-e, de úgy gondolom, ha egy számos galaxissal rendelkező végtelen világegyetemben csak a mi bolygónkon lenne egyedül élet, akkor egy igen magányos univerzumban élnénk” – összegezte érzéseit a parancsnok. Az észlelés beszámolóit és a pilóták által készített videókat 2017-ben hozta nyilvánosságra az amerikai haditengerészet, de csak idén januárban ismerték el, hogy a videó publikus része csupán a találkozás első percét tartalmazza, a teljes – egyelőre titkosított – felvétel tízperces, és sokkal élesebb is. Mike Turber, az amerikai légierő volt hírszerzési tisztje a Daily Star nevű brit lapnak azt állította, hogy a Nimitz észlelése után néhány évvel egy nukleáris tengeralattjáró is találkozott egy különös tárggyal, amely megdöbbentő módon a víz alatt is képes volt felvenni ugyanazt a sebességet, amit a levegőben.

20200405_illusztracio_2.jpg

Több megdöbbentő cikket is közölt az elmúlt években a tengerentúli ufóhelyzetről a The New York Times, amely amerikai vadászpilótákra hivatkozva írta, hogy 2014-ben és 2015-ben is rendszeresek voltak az észlelések az Egyesült Államok keleti partvidékén. Az amerikai lap állítólagosan titkosított felvételeket is bemutatott, melyeken a pilóták azonosítatlan repülő objektumokat követnek. A Timesnak több pilóta is beszámolt a „furcsa tárgyakról”, amiknek nem volt látható hajtóművük, mégis hiperszonikus sebességgel haladtak, és olyan manővereket hajtottak végre, amiket az emberi szervezet nem tudna elviselni.

Ryan Graves hadnagy, aki tíz éven át szolgált a haditengerészetnél, a Timesnak elmondta, hogy lenyűgözte őt a légtérben megfigyelt objektumok manőverezési képessége. „Találkoztunk olyan repülő tárgyakkal, melyek több kilométer magasságban, naphosszat a levegőben voltak, ami emberi ésszel felfoghatatlan mennyiségű energiát igényel a megfigyelt sebesség és manőverek mellett” – nyilatkozta. Graves mellett még öt vadászpilóta számolt be az észlelésekről. Mindannyian a Theodore Roosevelt anyahajón szolgáltak, és az Egyesült Államok keleti partjainál, Virginia és Florida felett gyakorlatoztak, amikor látták a tárgyakat. Az egyik pilóta kis híján összeütközött egy objektummal, amelyik két – egymástól alig 30 méterre repülő – vadászgép között suhant el, és „úgy nézett ki, mint egy kockába zárt gömb”. Egy másik pilóta, Danny Accoin hadnagy megemlített egy esetet, amikor nemcsak a radarkép, hanem még a rakétarendszer is érzékelt valamit a levegőben, de a saját szemével nem látta a repülő tárgyat. Miután a pilóták jelentették az észleléseket, a haditengerészet vezetése kivizsgálta az eseteket. Joseph Gradisher, a haditengerészet információs hadviselésért felelős szóvivője 2019-ben a The Black Vault nevű, hírszerzéssel foglalkozó honlapnak adott közleményében elismerte, hogy az anomáliákat nem sikerült azonosítani, mert „nem állt elég adat a rendelkezésükre”.

20200405_illusztracio_3.jpg

Nem mindennapi élményben volt részük az oregoni légi forgalmi irányítóknak is, akik 2017 októberében az Egyesült Államok nyugati partján észleltek egy azonosítatlan repülő járművet. A nyilvánosságra hozott felvételeken hallható, hogyan próbálták meg a szakértők beazonosítani a különös objektumot. Az Oaklandi Központ 31-es szektora azt követően adott ki riasztást, hogy a jármű elképesztő sebességgel áthaladt a Kráter-tavon a Willamette-völgy felé. „Látjátok a határ déli részén a célpontot? A 0027-es kóddal, nagyon gyorsan halad, 11 ezer méterrel a föld fölött” – kiáltott fel a radar operátora. „Nézzétek!” – hívta fel a figyelmet a központ ellenőre is az azonosítatlan járműre. „Igen, ez őrület!” – válaszolt az operátor. A központ semmilyen információval nem rendelkezett a járműről, és bár minden lehetséges módon próbáltak kapcsolatba lépni vele, nem jártak sikerrel. A gépnek ugyanis nem volt működő transzportere, és olyan külső jeleket sem találtak rajta, amelyek segítették volna az azonosítását. Amint a központ emberei felocsúdtak a sokkból, a portlandi nemzetközi repülőtérről F–15-ös vadászgépeket küldtek fel, amelyek jármű keresésére indultak. Az objektum azonban feltűnése után kevesebb mint fél órával nyomtalanul eltűnt. A felvételen tisztán hallatszik, ahogy az ellenőr megkéri a légitársaságokat, futtassák végig a rendszerüket, hátha megtalálják az ufó pozícióját, de nem jártak sikerrel.

 

„Nem vagyunk egyedül! Ez félelmetes!”

Hatalmas nemzetközi médiavisszhangot keltett 2004-ben a mexikói védelmi minisztérium által nyilvánosságra hozott videofelvétel, amelyet a légierő pilótái készítettek tizenegy azonosítatlan repülő objektumról március 5-én a keleti partvidéken, Campeche állam felett. „Nem vagyunk egyedül! Ez félelmetes!” – hallható az egyik katona kiáltása, miután a legénység bekapcsolt egy infravörös kamerát az először csak radaron észlelt objektumok nyomon követésére. A pilóták elmondása szerint a 3500 méter magasan repülő, gyorsan mozgó ufók körbevették a légierő felderítő gépét, amely rutinküldetésen volt: kábítószer-csempészek után kutatott. Az azonosítatlan objektumok közül állítólag mindössze hármat érzékelt a repülő radarja. A radarkezelő nem tudta meghatározni, hogy pontosan mivel állnak szemben, de véleménye szerint „valós objektumokról” lehetett szó. A repülő kapitánya elmondta, a katonai gépek befogták az objektumokat, amelyek „intelligensnek” tűntek, miután egy ponton megváltoztatták irányukat, és körbevették az őket üldöző repülőgépet. De valószínűleg „érezték, hogy rajtuk vagyunk, és amikor felhagytunk a kereséssel, eltűntek” – mesélte Magdaleno Castanon őrnagy. Az ufókról készült 15 perces videofelvételt először a mexikói állami televízióban vetítették le. Jaime Maussan ufókkal foglalkozó mexikói újságíró szerint történelmi hírt jelentettek be ekkor: „Több száz felvétel létezik ufókról, de korábban egyik mögé sem állt oda egyetlen ország hadserege sem.”

20200405_illusztracio_4.jpg

Az iráni légierő 2004 novemberében vett üldözőbe egy azonosítatlan repülő tárgyat, nem sokkal azután, hogy az ország bejelentette az araki atomerőmű építését. Az esetről 2013-ban beszámoló Combat Aircraft Monthly című, repülőgépekkel foglalkozó brit szaklap szerint az iráni hatóságok egy olyan légi járművet észleltek az atomerőmű közelében, amely képes volt tíz Mach sebességre felgyorsulni és a föld fölött lebegni. Az üldöző iráni gép pilótája gömb alakúnak írta le a tárgyat, és komoly turbulenciát észlelt, amikor megközelítette. Megpróbálta bemérni, és kilőni rá egy rakétát, de ekkor az objektum „olyan gyorsan eltűnt, mint egy meteor”. Egy másik esetben a légierő gépe üldözőbe vett egy ufót, de ahogy megközelítette, a repülő radarja és műszerei meghibásodtak. Az iráni média azóta több észlelésről is hírt adott. „A legtöbb csillogó objektum az égen az amerikaiaké, ezekkel kémkednek a nukleáris és katonai létesítményeink után” – magyarázta a jelenséget még 2009-ben az iráni hírszerzés vezetője. De az ismert amerikai kémrepülők egyike sem rendelkezik ilyen tulajdonságokkal, a 2011-ben Iránban lelőtt drón volt az egyik legfejlettebb eszközük.

A chilei haditengerészet egyik helikopterének infravörös kamerái 2014 novemberében rögzítettek ufóészlelést. A CEFAA nevű illetékes kormányhivatal jelentéséből kiderült, hogy a járőrök azonnal megkérdezték a helyi repülőterektől és a hadsereg földi egységeitől, hogy az ő radarjaikon megjelent-e a vízszintes irányban mozgó, azonosítatlan repülő tárgy, de nemleges választ kaptak. Az illetékes szervek a kétéves vizsgálat során teljességgel kizárták, hogy műhold vagy űrtörmelék lenne a tízperces felvételen többször is feltűnő, rejtélyes repülő tárgy, amiből ismeretlen eredetű anyag szivárgott a levegőbe.

 

„Örülök, hogy nem csak én láttam!”

Időnként utasszállító járatok pilótái is megfigyelnek különösen mozgó tárgyakat a légtérben, amelyeket semmilyen földi eredetű objektummal nem tudnak azonosítani. Egy 2013. július 13-i esetről készült jelentés szerint egy brit pilóta csaknem összeütközött egy titokzatos repülő objektummal London közelében. Az Airbus A320-as gép pilótája 10 ezer méter magasan repült, a Heathrow repülőtértől 32 kilométerre nyugatra. A kapitány beszámolója szerint 18 óra 35 perckor egy szivar alakú, ezüstösen csillogó tárgyat pillantott meg, majd azonnal jobbra rántotta gépet, hogy elkerülje az ütközést. Elmondása alapján a kétségbeesett manőver közben arra számított, hogy így is összecsattanhat az ismeretlen tárggyal, amely a gép felett néhány méterrel repült el, majd nyomtalanul eltűnt. Az incidens kivizsgálásával a UK Airprox Boardot bízták meg, amely a brit légtérben előforduló ütközésveszélyes helyzeteket elemzi. Az adott időpontban nem voltak más repülőgépek a helyszínen, meteorológiai léggömböket sem eresztettek fel, és a katonai radarok sem észleltek semmit. A hivatal jelentése alapján lehetséges, hogy a lemenő nap fényében megcsillanó, távoli repülőgép tévesztette meg a pilótát, de nem tudták egyértelműen megállapítani az észlelés okát.

20200405_illusztracio_5.jpg

Azonosítatlan repülő tárgy okozott fennakadást a németországi légi közlekedésben 2014. január 6-án. Az ufót észlelték a brémai nemzetközi repülőtér irányítóközpontjában, és két rendőr is látott az égen egy mozgó fényes pontot. Az anomália időnként megjelent a radarképernyőn, majd hamar nyoma veszett, és három óra után tűnt el végleg. A jelenség felderítésére egy rendőrségi helikoptert indítottak útnak, de a küldetés sikertelen volt, semmi rendkívülit nem tapasztaltak a térségben. Az eset miatt egy induló járatot töröltek, egy érkező járatot átirányítottak Hannoverbe, egy érkező gépnek pedig rövid ideig köröznie kellett a repülőtérnél leszállás előtt. A rendőrség ismeretlen tettes ellen indított eljárást a légi közlekedés veszélyeztetése miatt, de végül eredménytelenül kellett lezárni a nyomozást.

Egy ausztrál jelentés szerint azóta is ismeretlennek elkönyvelt repülő tárggyal találkozott egy charterjárat 2014-ben. A Skippers Aviation De Havilland DHC-8 típusú gépe a nyugat-ausztráliai Kambaldából repült Perthbe március 19-én. Éppen leszálláshoz készült 1160 méter magasságban, amikor a pilóták fényes pulzálásokat észleltek a repülő előtt alig harminc méterre. Miután rájöttek, hogy a tárgy feléjük tart, nyugat felé fordították a gépet az ütközés elkerülésére. A személyzet henger alakúnak és szürke színűnek írta le az ufót. Bár a repülő alatt katonai légtér volt, a légierő abban az időpontban nem üzemeltetett ember nélküli légi járművet, és nem tudott ilyenről az adott körzetben. Meglepő módon a repülőgép elhárítórendszere sem adott le riasztójelet az azonosítatlan tárgy közeledtekor. Miután az ütközést elkerülték, a pilóták rendben letették a gépet Perthben.

20200405_illusztracio_6.jpg

Két utasszállító pilótája is látta azt a titokzatos, tükröződő objektumot, amely 12 ezer méterrel a dél-arizonai Sonora-sivatag felett, Phoenix közelében repült 2018. február 24-én, 15 óra 30 perckor. Azóta sem derült ki, mit észlelhettek a pilóták, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) is teljesen tanácstalannak bizonyult az ügyben. A pilóták és a légi irányítók közötti párbeszédeket szerencsére sikerült rögzíteni. „Elhaladt valaki felettünk harminc másodperccel ezelőtt?” – kérdezte az első, Learjet típusú repülőgépet vezető pilóta, aki nyugati irányba, Kaliforniába tartott. „Kizárt” – válaszolta az FAA Albuquerque Légiforgalmi Központjának munkatársa. „Oké – mondta a pilóta. – Mert valami volt ott, az biztos.” A rejtélyes tárgy a repülőgép 11 ezer méteres utazómagassága felett haladt el. Néhány perccel később az FAA egy másik utasszállító gép pilótájának – az American Airlines ugyanabba az irányba tartó Airbusának – is jelezte, hogy számítson egy útjába eső különös repülő tárgyra. A zavart pilóta nyugtázta a parancsot, és néhány perccel később valóban belefutott ugyanabba az objektumba, amit a Learjet személyzete is látott. „Igen, valami biztosan elhaladt felettünk – mondta az Airbus pilótája. – Nem tudtam kivenni, hogy micsoda, annyi bizonyos, hogy erősen tükröződött, és több ezer lábbal felettünk volt, az ellenkező irányba haladt” – tette hozzá. Az FAA természetesen vizsgálódni kezdett az ügyben, de néhány hét alatt sem jutottak semmire. Az eredmények szerint a két pilótán kívül egyetlen más repülő jármű sem volt a környéken. Az objektum biztosan nem a Google léggömbje volt, és meteorológiai vagy katonai ballon sem szállt arrafelé abban az időpontban.

Két évvel ezelőtt az ír légügyi hatóság (The Irish Aviation Authority, IAA) is vizsgálódott ufók után, miután több pilóta is észlelt gyorsan mozgó fényeket. A British Airways Montrealból Londonba tartó, BA94-es számú járatának kapitánya 2018. november 9-én reggel 6 óra 47 perckor vette fel a kapcsolatot a shannoni légiirányító-központtal. A Boeing 787-es gép kapitánya az iránt érdeklődött, hogy nem zajlik-e katonai gyakorlat a légtérben, mert egy rendkívül fényes, nagy sebességgel haladó tárgyat észleltek. A légi irányítás és a BA94-es járat pilótafülkéje közti beszélgetést rögzítő hangfelvétel tanúsága szerint az irányítás a következő választ adta a kapitány érdeklődésére: „Semmi sem mutatkozik sem az elsődleges, sem a másodlagos radaron.” A kapitány nyugtázta az irányítás közlését, megjegyezve, hogy az észlelt tárgy „olyan gyorsan mozog”. „Melletted?” – érkezett az újabb kérdés az IAA-tól. „A bal oldalunkon felbukkant, majd gyorsan észak felé fordult. Fényes fény volt, és nagyon nagy sebességgel eltűnt” – jelentette a kapitány. Bár a Boeing 787-es pilótái nem tartották valószínűnek, hogy az objektum keresztezni fogja a gép irányvonalát, azaz nem áll ütközési pályán, mégis megkérdezték a shannoni irányítástól, sikerült-e esetleg azonosítaniuk az objektumot, ám erre ismét negatív választ kaptak. Közben egy másik utasszállítónak, a Virgin Airlines Orlandóból Manchesterbe tartó VS76-os járatának ugyancsak bejelentkezett a kapitánya, azt közölve, ők is látják a szokatlanul nagy sebességgel haladó fényes tárgyat. Az Airbus A330-as kapitánya szerint a megfigyelt tárgy olyan objektum lehetett, amely ismét visszatért a Föld légkörébe, majd a következőket jelentette: „Több objektumot láttunk, ugyanolyan típusú pályán... Nagyon világosak.” Erre egy, a közeli légtérben haladó harmadik gép pilótája is bejelentkezett, aki azt mondta: „Örülök, hogy nem csak én láttam.” A VS76-os járat kapitánya elmondta, a gép helyzetéhez képest tizenegy óránál két erős fénygömböt láttak feltűnni, amelyek először jobbra fordultak, majd legalább kétszeres hangsebességgel emelkedni kezdtek. Az ufókat észlelt utasszállítók nagy magasságban, 9 és 13 ezer méter között repültek. Az IAA szóvivője csupán annyit közölt, hogy a „szokatlan légi tevékenységgel” kapcsolatos jelentéseket az erre szokásos protokoll szerint, „bizalmasan” vizsgálták ki.

20200405_illusztracio_7.jpg

Az elmúlt években nyilvánosságra került beszámolók és dokumentumok azt sugallják, hogy meglepően gyakran fordulnak elő hasonló esetek. Az ufóészlelések érthető okokból mindig nagy érdeklődést keltenek, és kiváló táptalajt biztosítanak a különféle találgatásoknak, összeesküvés-elméleteknek. Bár a fantasztikus manőverekre képes repülő szerkezetek meglehetősen értelmetlennek tűnő felbukkanását és eltűnését hivatalosan rendszerint csillagászati, meteorológiai jelenségekkel, esetleg a megszokottól eltérő elven működő, szigorúan titkos katonai eszközökkel magyarázzák, egyes pilóták szerint egy másik bolygóról érkező, technikailag fejlettebb életforma megnyilvánulásai is lehetnek. De amíg hiányoznak a megfelelően alátámasztott vizsgálati eredmények és a tudományos bizonyítékok, mert továbbra is a titkolózás és az elhallgatás a legfontosabb szempont, az igazság továbbra is „odaát” marad.

PRUSINSZKI ISTVÁN

Címkék: Idegen Zóna

süti beállítások módosítása