Prusi Dosszié

Prusi Dosszié

VIRTUÁLIS ÁMÍTÁS

2017. június 02. - Prusi

Zuckerberg hatására kezdtem el blogolni, az általa megálmodott közösségi hálón találtam meg életem párját, és egyetemi szakdolgozatomat is a Facebook inspirálta. De egyre több apróság árnyalja a képet.

20170602_illusztracio.jpg

Több mint fél év után is használom a Facebook egyik „megszüntetett” funkcióját, az ún. listákat. Szerencsémre ugyanis még időben elmentettem a linket a böngészőben, és a mai napig működik. Ennyit a „megszüntetésről”, ami persze számos érdekes kérdést felvet… De mivel ez a személyre szabott hírfolyam valóban bármikor elérhetetlenné válhat számomra is – főleg ezen poszt után, „rejtélyes módon”… –, és az oldalon belül egyetlen „alternatív” megoldás sem tudta pótolni, végül a Facebookon kívül találtam hasonló megoldást.

Egyébként is egyre kevesebb időt töltök a Facebookon, megválogatom az ismerőseimet és a megjelenő posztokat, ignorálom a hirdetéseket, célirányosan keresem az engem érintő tartalmakat – magyarán tudatosan próbálom szűrni az információkat, amennyire lehetséges. És még így is egy algoritmus kezében az irányítás – amely viszont rólam gyűjti az információkat… Minden gombnyomással.

Mióta márciusban, sokakhoz hasonlóan, az elavult „Windows Phone rendszert futtató mobiltelefon-készülékemen” elbúcsúzhattam a Messengertől – emiatt pedig nem fogok új telefont venni –, gyakran a chaten küldött üzeneteket is csak többórás késéssel nézem meg, amikor épp nem a laptopot használom. Privát oldalamon, a hírfolyamban közzétett posztjaim többsége újabban nagyon kevés ismerősömhöz jut el – fordítva is ez a helyzet –, akkor is leginkább véletlenszerűen. (Örülök, hogy naivitásommal megmosolyogtattam a fejlesztőket...) Megint más téma a „lájkokkal való fukarkodás”… Az általam kezelt oldalakon közzétett tartalmak szintén egyre kevesebb felhasználóhoz jutnak el – a népszerűsítésért, reklámozásért már fizetni kellene, amit eszem ágában nincs.

Csupán néhány szubjektív, gyakorlatias példa a Facebook mindennapi használatáról. Számos előnye mellett egyre több a hátrány – és ez számomra nem túl pozitív jövőképet vetít előre a közösségi oldallal kapcsolatban…

süti beállítások módosítása