Prusi Dosszié

Prusi Dosszié

ÚJRAÉLED A MŰFAJ A KIS-PESTI KABARÉBAN

2015. november 13. - Prusi

Egy televíziós produkció álriportereként tett szert országos hírnévre, Konkrét csávó címmel lemeze jelent meg, és a Szőke kóla című filmben is emlékezetes alakítást nyújtott. Azóta is leginkább humoros szerepeihez kapcsolja a közönség, pedig számos más műfajban is otthon érzi magát. A sokoldalú művész idén több mint húsz színdarabban játszik, szórakoztató közéleti műsort vezet az ATV-n, de a stand-up, a klasszikus kabaré és a paródia is közel áll hozzá. Bármilyen produkcióban lép fel, intelligens humorával, öniróniájával, művészi tehetségével mindig tud meglepetést okozni. Beleznay Endrével az „Egy bolond négyet csinál” című kabaré kispesti bemutatója kapcsán beszélgettünk.

20151113_illusztracio.JPG

– Hogyan indult a pályafutása, miként került a humor világába?

– Már az általános iskolában írtam meséket, és azokkal szórakoztattam a többieket a napköziben. Gimnazista koromban Pozsgai Zsolt rendező indított egy diákszínpadot a Pécsi Ifjúsági Házban, amihez én is csatlakoztam, és már ott is több bemutatóval, diákkabaréval turnéztunk. Érettségi után rögtön leszerződtem a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházba, ahol több emlékezetes szerepet is kaptam. Ezt követően elvégeztem a budapesti Nemzeti Színház színészképző stúdióját, az itteni stúdiószínház mellett rendszeresen felléptem a Budapesti Kamaraszínházban és az RS9 Színházban is. 1992-ben a Pécsi Nemzeti Színházhoz igazoltam, majd két évet egy oktatási alapítványnál dolgoztam, és ennek köszönhetően jutottam ki 1997-ben Los Angelesbe. Itt elvégeztem egy színésztanfolyamot, amely nagyon sokat hozzátett a színvonalas munkához. Miután visszajöttem Magyarországra, a tévések is az egyik színházi szerepemben fedeztek fel. Néhány évig főleg televíziós kabarékban szerepeltem, majd következett a Szőke kóla főszerepe és a Konkrét csávó című lemez. Ezután egy ideig szinte csak producerként dolgoztam. Straub Dezső hívott vissza a színpadra, így kerültem a Fogi Színház – Budapesti Bulvárszínházhoz. Azóta is a színház veszi el a legtöbb időt, illetve időközben visszatértem a tévébe is.

– Novemberben Kispesten debütál az „Egy bolond négyet csinál” című ponyvakabaré, amelyben szintén szerepel. Hogyan született ez a produkció?

– Ez a második kabaré abban a sorban, amit a Bethlen Téri Színházzal közösen készítünk mint Stand Up Brigád – Éles Istvánnal, Ürmös Zsolttal és Szép Bencével. A Bethlen téren nagy múltra tekint vissza a kabaré: az 1930-as években Kellér Dezső indított Filléres kabaré címmel sorozatot, ahol színdarabokat és bohózatokat is előadtak a kor nagyjai, és kedvező áron nagyon sokan nézték meg ezeket. Tíz-húsz alkalommal játszunk egy előadást a Bethlen téren, utána máshol is bemutatjuk, és a koncepció szerves részét képezi a hagyományok ápolása. Az „Egy bolond négyet csinál” klasszikus jelenettel, Rejtő Jenő Központi ügyeletével kezdődik, és paródiákkal, nosztalgikus monológokkal, stand-upokkal halad a mai jelenetek felé.

– Milyen nézőközönséget céloz meg, kiket vonz manapság a kabaré?

– Szinte minden alkalommal vegyes a közönség, hiszen az idősebbek mellett – a stand-upnak köszönhetően – sok fiatal is eljön az előadásokra. Bár a kabaré hagyományai közé tartozik az erőteljes politikai, kritikai hangvétel, mi nem kívánunk politizálni, csupán felhívjuk a figyelmet bizonyos társadalmi jelenségekre. Egyébként Magyarországon nemcsak a kabaré, hanem a stand-up is évtizedes hagyományokkal büszkélkedhet, csak utóbbit régebben még nem így hívták.

– Előfordult olyan, hogy egy-egy poén megrökönyödést vagy megbotránkozást keltett?

– Szerencsére eddig ilyen nem fordult elő. Korábban viszont az egyik tévéműsorban parodizáltam pszichiátereket, és egyes szakmabeliek komolyan nehezményezték a „kifigurázást”. Mostani műsorom, a Vakkomondor ugyan erőteljes politikai töltettel bír, mégsem ellenzéki, hanem szórakoztató produkció. Eredetileg is az volt az elképzelés, hogy legyen erős társadalmi éle, mert nem szabad félni kimondani dolgokat, de próbálunk nem személyeskedni.

– Leginkább humoros szerepeivel azonosítja a közönség, de számos más műfajban is otthonosan mozog.

– Ez így igaz, most éppen 22 szerepet játszom párhuzamosan. Ez úgy lehetséges, hogy egyes darabokat csak évente néhányszor adunk elő. Láthatnak a nézők a Vidám Színpadon, a Budapesti Bulvárszínházban – ahol nyáron a Botrány az operában című komédiát mutattuk be –, a Körúti Színházban, a Gergely Theáterben és a Pécsi Harmadik Színházban, ahol januárban lesz az ősbemutatója A világ teremtődése című új vígjátéknak, amit Moravetz Levente rendez. Hosszú idő után neki köszönhetően, a „Zrínyi 1566” című rockmusicalben kaptam drámai szerepet is – Szokoli Mehmed török nagyvezér alakjában –, és a 2009-es bemutató óta hatalmas siker övezi az előadást. Természetesen örülök annak, ha a rendezők vígjátéki alakítások kapcsán gondolnak rám, és szívesen játszom bohózatokban is, de művészileg jobban szeretem a kibontakozó történeteket és a szerepekben rejlő jellemfejlődést.

– Soha nem akarta elkötelezni magát egyetlen társulatnál?

– Az időm nagy részét kitöltik a színházi szerepek, a tévés produkciók és a fellépések, ezen felül művészeti vezetőként dolgozom egy szinkron- és reklámfilmeket forgató stúdióban, és belevágtam más jellegű üzleti vállalkozásba is. Egyelőre nem tudom elképzelni, hogy valahol lehorgonyozzak. Szükségem van a változatosságra!

PRUSINSZKI ISTVÁN

EREDETILEG MEGJELENT
A KISPESTI MAGAZIN 2015. NOVEMBERI SZÁMÁBAN

FOTÓ: ERDŐS LÁSZLÓ

süti beállítások módosítása